La suma de nous espais i els encàrrecs a artistes de referència, el més destacat del 31è Dansàneu
01.08.22
El festival Dansàneu ha posat punt i final a vuit dies centrats en mesclar dansa, música i patrimoni a les Valls d’Àneu. El ballarí i expert en dansa d’arrel basca Jon Maya, director de la companyia Kukai Danza i guardonat amb fins a tres Premis Max, ha estat l’encarregat de presentar una peça d’encàrrec creada per a l’ocasió al monestir de Santa Maria d’Àneu, el diumenge 31 de juliol a les 19.30 hores. Encara a manera de fermall, a les 22.30 h i a Sorpe (Alt Àneu), ha tingut lloc la darrera de les propostes articulada a partir de l’obra Solitud de Víctor Català/Caterina Albert: Més lloc per a la fosca, amb l’actriu Elvira Prado-Fabregat al capdavant d’una tríada que inclou els músics Carles Viarnés i Laia Fortià. Pel que fa a la matinal de diumenge, la rondallaire Patricia McGill acompanyada de l’acordionista Blai Navarro, han actuat a Cerbi (la Guingueta d’Àneu), un dels espais que s’han incorporat a la programació d’enguany.
“El públic descobreix nous indrets, a vegades fins i tot espais privats que s’obren amb el pretext del Dansàneu i gràcies a la generositat de les persones del territori”, explica la directora del festival, Rut Martínez. Enguany han estat tres: Aurós, on va finalitzar la doble excursió naturalista de dijous amb una lectura poètica a càrrec de Lluís Calvo i Itxaro Borda; la Torrassa, en aliança entre el festival i l’empresa local Roc Roi, que va acollir el doble programa de la nit de divendres amb la dansa de Pol Jiménez i la presentació del disc de Gemma Humet, en una plataforma damunt l’aigua; o la ja esmentada matinal de diumenge a Cerbi.
Des de l’organització del Dansàneu, el president del Consell Cultural de les Valls d’Àneu, Ferran Rella, valora molt positivament aquesta 31a edició que ha comptat amb una molt bona assistència de públic, esgotant de nou les entrades en propostes de format petit (com l’actuació de Xavi Torres i Karen Lugo, a Son, o el Tastàneu). “Parlem d’una afluència de públic sostinguda durant tota la setmana, amb persones que fidelitzen la seva participació en el festival i que s’hi estan força dies”, essent aquest un dels objectius marc del Consell Cultural, a tocar dels 40 anys de creació de l’entitat.
També enguany l’organització posa en valor “els diferents ritmes o plans amb què treballa el Dansàneu; d’una banda, allò que la gent veu però també allò que es gesta en el context de les residències i els tallers” apunta la directora, Rut Martínez. En aquest sentit, destaca el pla de treball que han seguit durant tot el cap de setmana la vintena de persones becades pel Pla d’impuls de la dansa d’arrel que promouen la Generalitat i Fira Mediterrània de Manresa i que al Dansàneu s’ha traduït en la realització de classes magistrals, tallers, conferències i sessions de treball complementàries als espectacles.